ההבדל בין דק עץ איפאה לקומרו

דק איפאה הנו אחד מסוגי הדקים הנפוצים בארץ , שני אולי רק לדק אורן.
כאדריכל שעוסק בתחום העץ קרוב ל- 20 שנה, אני נתקל לא אחת בשאלה : איך מבדילים בין דק מעץ איפאה (IPE / IPEA) לדק מעץ קומרו (cumaru) או עץ אקזוטי אחר?

ראשית, חשוב להבין מה ההבדל בין השניים. דק מעץ האיפאה, הברזילאי המקורי, הידוע גם בכינוי "איפאה טאבאקו", הנו עץ אקזוטי קשה, חזק וכבד מאןד (1,100 ק"ג/מ"ר) הגדל ביערות הגשם בברזיל. הזן הבוטני המזוהה עם העץ הנו טאבאבויה Tabebuia.

דק עץ האיפאה

דק זה מיובא לארץ מזה שנים ארוכות והוכיח את עצמו כעץ מצוין לדקים בתנאי האקלים המקומיים שלנו. מסתבר, שתנאי האקלים הים תיכוני שלנו , אינם פשוטים לעמידות עצים בתנאי חוץ, ולא אחת נתקלתי בעצים ומוצרים שתפקדו מצוין במעבדות בדיקה ובארצות המקור שלהם (בד"כ אירופה ומזרח אסיה) אבל נכשלו לחלוטין לאורך זמן בתנאי האקלים שלנו…
המבחן האמיתי לדק מעץ אינו מתבצע עם סיום ההתקנה , אלא בבחינה לאורך זמן: חורף וקיץ, קור וחום, לחות ויובש, ומשרע טמפ' קיצוני בזמן קצר.

דק איפאה – בעל הביקוש הגבוה ביותר

בגלל הביקוש הרב לדק איפאה, קמו לו חיקויים רבים, אשר הנפוץ מבינם (וגם הדומה לו ביותר) הנו הקומרו (CUMARU). עץ זה, שמקורו על פי רב גם כן בברזיל, ידוע גם בשמות: איפאה שמפיין וטיק ברזילאי (אין שום קשר בוטני לעץ הטיק) ועוד המצאות ושמות שונים ומשונים. לקומרו גוון חום אדמדם מאוד דומה לדק איפאה (לעתים יותר נוטה לאדמדם, אך עדיין מאוד קשה להבדיל ביניהם), העץ קשה וכבד מאוד (1,085 ק"ג/קוב) ושמו הבוטני Dipteryx odorata.

דק מעץ קומרו – חסרונות

הבעיה העיקרית עם דק מעץ קומרו, שלמרות הדמיון על פניו לדק מעץ איפאה, נוכחנו לגלות משך השנים שהקומרו סובל מעיוותים קשים ולא אחידים. בשלב ראשון פשוט רואים מרווחים לא אחידים בין לוחות הדק ובמקרים רבים גם לאורך שפת הלוח של אותו לוח עץ עצמו. בשלב הבא, הברגים ששימשו להתקנת הדק, אינם עומדים בלחץ ונגזרים (נשברים כתוצאה מכוחות גזירה שנוצרים כתוצאה מהדפורמציה בעץ). לאחר שנגזרו הברגים, אין עוד מה שיקבע את הלוחות למקומם והלוחות משתחררים ומתעוותים לחלוטין ואין מנוס להחליפם, לעתים באופן מקומי בלבד, ובמקרים רבים , אף את הדק כולו.

אז למה בכל זאת משווקים בארץ קומרו?

קודם כל, לא הכל שלילי בהקשר לעץ זה. בתנאים של צל במשך רב שעות היממה או בתנאי פנים החומר מתפקד בצורה מיטבית, סובל פחות מדפורמציות וניתן ליהנות ממנו במשך שנים ארוכות.
מעבר לכך, קיימת כמובן סוגיית המחיר – הקומרו זול בעשרות אחוזים מהאיפאה!

בנוסף, משך השנים, נתקלתי בתופעה של משווקים שמוכרים את הקומרו כאיפאה תוך ניצול העובדה כי לצרכן הסופי, גם אם הוא איש מקצוע מנוסה בתחום העץ, ובטח ובטח לקוח פרטי חסר ניסיון בתחום, יהיה מאוד קשה לזהות את הטעות לפני שיהיה מאוחר מדי…
בחלק מהמקרים גם הספקים עצמם הוטעו לחשוב שרכשו איפאה , בעוד שבפועל המנסרה בברזיל או משווקים קיקיוניים אחרים "דחפו" להם קומרו אותו חשבו לאיפאה במחיר אטרקטיבי ואפשרות להפיק רווחים נאים.

בעלי מקצוע מנוסים יודעים לספר על הבדל בטקסטורה

אני מודה, כי גם לי , למרות ניסיון רב מאוד בענף , גם כמבצע וגם כמתכנן ויועץ, עדיין קשה לעתים להבדיל בין השניים.
הקומרו פעמים רבות אדמדם יותר או בריח הנסורת בזמן החיתוך – לאיפאה ריח חריף ודומיננטי יותר. אך למרות זאת, אין אלו מאפיינים חד משמעיים, ושנים רבות חיפשנו בעץ ועצה טכניקות "מדעיות" יותר, כדי לזהות באופן מיטבי את ההבדל בין שני העצים, שיבטיח ללקוחותינו את מקוריות העץ המסופק להם, וכי אכן מדובר בדק מעץ איפאה הברזילאי המקורי.

הצוות המקצועי בעץ ועצה

בליווי חלק מחברי מועדון הקבלנים המורשים של ע.צ.ה, יוצאים מדי שנה להשתלמות מקצועית, לרב בגרמניה (הנחשבת למדינה המובילה באירופה בתחום מדעי העץ ועיבודו), כדי להישאר תמיד בחזית הטכנולוגיה והחידושים בתחום. באחד מביקורנו האחרונים, ביקרנו במכללה למקצועות העץ, אשר ברוזנהיים גרמניה. מכללה זו הנה אחת הוותיקות והמקצועיות ביותר בתחום בגרמניה. בכדי לסבר את האוזן, מי שרוצה להיקרא בתואר "בעל מקצוע" בגרמניה, נדרש ללמוד 3 שנים במכללה מקצועית ואח"כ לעבוד כשוליה (סטאז') 3 שנים נוספות, בטרם יוכר באופן רשמי כבעל מקצוע מורשה!

בכל מקרה, מעבר לביקור המרתק בכללותו, הבחנו בכך, שבמסגרת לימודי התאוריה, הסטודנטים נדרשים לזהות את סוג העץ לפי צורת העלים שלו ומתוך התבוננות בחתך העץ בהגדלה. לצורך כך, נעזרים הסטודנטים במכשיר מיוחד, מעין הכלאה בין זכוכית מגדלת למיקרוסקופ, המסוגל להגדיל בתנאי החדר את חתך העץ פי 10 ולהתרשם מהייחודיות של חתך העץ האופיינית לכל סוג עץ. חקירה נוספת לעומק העלתה כי קיים הבדל ברור בין חתך בהגדלה של איפאה לעומת קומרו.

כפי שניתן לראות גם בתמונה, סיבי העץ באיפאה מסודרים בתבנית ברורה, הנקבוביות (פורים) קטנות וצפופות ומסודרות בשכבות ברורות ומקבילות בין הסיבים הניצבים.
ברב העצים האקזוטיים האחרים שבחנו, לא מצאנו תבנית ברורה ומסודרת. למעשה, הנקבוביות נראו "מבולגנות" ללא תבנית ברורה כלשהיא וגדלן היה גדול יותר ולא אחיד. בבחינה חוזרת ונשנית, ממצאים אלו חזרו על עצמם ואף קבלו משנה תוקף בתיעוד ספרותי ואתרים מקצועיים בתחום.

מצאנו טכניקה יעילה ופשוטה לזיהוי ברור של ההבדל בין האיפאה לחיקוייו!

כספק מוביל בתחום העץ בארץ, שיטות בדיקה אלו, מאפשרות לנו לוודא כי לקוחותינו ממשיכים לקבל בבטחה את התמורה הטובה ביותר לכספם!
עוד על דקים מעץ איפאה והסודות של המקצוענים – במאמרים הבאים 

0/5 (0 Reviews)

תמונות של ההבדל בין דק עץ איפאה לקומרו

כדי שלא תמתינו על הקו, השקנו עבורכם שירות שיחה חוזרת מנציג. נא מלאו את הטופס, ונציג עץ ועצה יחזור אליכם במהרה

שם מלא:
טלפון:
איזור:
מוצר:

קבלן עצים וגגות רעפים?
מקומך איתנו

מלאו את הפרטים וקבלו הצעת מחיר משתלמת וגם הצטרפו למועדון הקבלנים

שם מלא:
טלפון:
קבלן:

להצעת מחיר משתלמת
מלאו את הטופס

שדות חובה מסומנים ב - *

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
איזור:
מוצר:
סוג לקוח:
התקנה:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp