הכירו את העצים היקרים ביותר בעולם

מה אתם אומרים על רהיט מעץ רוזווד או אולי שילוב דק איפאה בבית? אם השמות האלה לא אומרים לכם כלום, אולי כדאי שתדעו שמדובר בשני עצים יוקרתיים ויקרים שרבים מעוניינים לשלבם בבית. אז לצד העצים המוכרים לנו ושלל חומרי הגלם המבוססים על עץ המקיפים אותנו, הנה כמה עצים איכותיים, מרהיבים ונדירים שמומלץ לכל אחד להכיר.

אנו חיים בעידן בו הרהיטים ושאר האלמנטים המקיפים אותנו אינם מבוססים אך ורק על העץ, אולם העץ עדיין נחשב ליוקרתי, פופולארי ובעל נופך ייחודי בעולם חומרי הגלם. ביחס לחומרי גלם אחרים המבוססים על עץ (לרבות משטחים העשויים מעץ מעובד, משטחים הכוללים רק שכבות בודדות של עץ וכד'), חומר הגלם היקר ביותר בקטגוריה זו הוא העץ המלא, כלומר עץ טבעי המגיע במקשה אחת, ללא עיבוד או שכבות שונות.

למעשה, למרות שעץ טבעי נחשב ליקר באופן כללי, סוגי עץ מסוימים נחשבים ליקרים במיוחד ונדירים, ויש אף כאלה אשר כבר כמעט לא משמשים לייצור פרטים חדשים, אלא נמכרים בצורת רהיטים או כלי נגינה שיוצרו זה מכבר ונמכרים במחיר גבוה במיוחד.

אז מה הופך עץ ליקר?

סיבה ראשונה שהזכרנו לעיל, היא נדירותו. עצים רבים הפכו במהלך השנים לנדירים במיוחד עקב ביקוש גבוה וכריתה מאסיבית באזורים שונים בעולם, כמו סין, חלק ממדינות אפריקה והודו. אולם, פעמים רבות הביקוש הגבוה לעצים שכאלה אינו נובע רק מנדירותם, אלא מתכונות רבות אחרות, כגון:

  • צפיפות הליבה – ליבת עץ היא החלק הפנימי של הגזע. צפיפות הליבה משתנה מעץ לעץ, כאשר ליבה צפופה יותר, משמעה עמידות רבה יותר לרטיבות ושינויים עם השנים.
  • צבע – צבע העץ החום מוכר לכולנו, אולם קיימים עצים בעלי גוון ייחודי הנוטה לאדום, סגול, שחור וכד'. עצים כאלה בד"כ נחשבים למבוקשים במיוחד הודות לצבעם, ויש אף עצים שהפכו לסמל סטטוס, כמו עץ הרוזווד בסין שבעבר הרחוק, רק משפחת המלוכה יכלה להרשות לעצמה לרכוש רהיטים העשויים ממנו. אגב, עד היום הוא משמש ליצירת רהיטים בסגנון סיני-מסורתי.
  • שאר מאפיינים ייחודיים – לצד הצבע, קיימים מאפיינים כמו טבעות וסיבים. בנוסף, חלק מהעצים כוללים צליל מיוחד המושמע מכלי נגינה המיוצרים מהם. כמו כן, קיימים עצים המוכרים דווקא בזכות הריח.

עץ רוזווד (העץ האדום)

את הסקירה שלנו נתחיל באחד העצים המיוחדים בעולם – הרוזווד בעל הגוון הסגול אדמדם. הרוזווד הוא עץ נדיר הגדל באופן טבעי, לפחות עד לא מזמן, במזרח אסיה ואזורים מסוימים באפריקה. הרוזווד מוכר בזכות הליבה האדומה-סגולה שלו אשר מעבר לעמידותה, מסתבר שהיא גם בעלת ריח אופייני שהופך את הרהיטים והמוצרים הנעשים מהעץ הזה לייחודיים.

עץ הרוזווד גדל לאט, וזנים שונים של העץ מוגדרים כבר בסכנת הכחדה עקב כריתה מאסיבית בסין ומחוצה לה. בסין קיימת דרישה רבה לרהיטים אלה, המהווים בתרבות המקומית סמל סטטוס היסטורי למשפחת המלוכה ולאליטות. רהיטי הרוזווד נמכרים בשווקים מקומיים לצד אתרי מכירות גדולים ומחירם יכול להגיע למאות אלפי דולרים ואף יותר מכך. כיום ארגונים שונים מנסים להגן על אזורים בהם הרוזווד צומח, תוך שמירה על שלמות המערכת האקולוגית.

עץ האיפאה

עץ הגדל במרכז ודרום אמריקה. העץ מתחלק לשני סוגים ושניהם מתאימים לשימושים שונים, לרבות דק איפאה הפופולארי עקב עמידותו הרבה יחסית. העץ משמש גם ליצירת רהיטים ושאר פריטי עץ. דק האיפאה נחשב לעמיד במיוחד לקרינת שמש ולכן נפוץ יחסית גם בארץ.

עץ הבובינגה

עץ נדיר הגדל באופן טבעי במערב אפריקה. מראהו מוכר בזכות הגוון החום-אדום והסיבים המעטרים אותו לאורכו, והופכים את המוצרים המיוצרים ממנו לייחודיים ואהובים. עץ הבובינגה נחשב לעמיד וקשיח גם כן. הבובינגה מתאים לרהיטים, אלמנטים קישוטיים ואף לכלי נגינה, לרבות כלי מיתר. רבים משווים אותו לרוזווד, אם כי הם בעלי גוונים שונים במקצת.

עץ האגרווד

עץ בעל מראה מיוחד וכהה המוכר בין היתר, בזכות השמן האתרי המופק ממנו. האגרווד צומח בעיקר בצפון הודו, אזור ההימלאיה, תאילנד ומספר מקומות נוספים. העץ נחשב כיום לנדיר בחלק ממדינות העולם. העץ מתאים למגוון שימושים, החל מריהוט ועד לפריטי נוי וקישוט.

עץ הבנה (הובנה)

עץ הגדל באזור הודו ובאפריקה, ומכונה "העץ השחור" הודות לצבעו. העץ נחשב לדחוס, קשיח וכבד יחסית. בעבר יוחסו לעץ תכונות מיסטיות שונות ועד היום ישנם כאלה המשתמשים בשמן האתרי המופק ממנו למגוון שימושים. צפיפות הליבה של ההובנה הופכת אותו ליקר ופופולארי מלבד צבעו הייחודי, שכן הוא נחשב לעץ דוחה מים ולכן ניתן להכין ממנו מגוון רחב של רהיטים, כלי נכינה, פריטי נוי, ומשחקים. ההובנה מוכר באזורים מסוימים כמתאים במיוחד לכלי נשיפה, כמו חליל, קלרינט וכד'. בנוסף, הוא מתאים גם לכלי מיתר כמו גיטרה. בדומה לעצים נדירים אחרים, גם לעץ זה יש כמה סוגים, הכוללים כאלה המבוקשים יותר ופחות. העץ נמצא בסכנת הכחדה מאז שנות ה-90.

עץ הסיסם הברזילאי

עץ הגדל באופן טבעי באזור ברזיל (באהיה), מתאפיין בצפיפות רבה ולכן ניתן להכין ממנו רהיטים, כלי נגינה וכד'. ייחודיותו של העץ, בייחוד בהכנת כלי נגינה, הוא צליל ההדהוד המופק ממנו. צליל זה הופך אותו למבוקש עבור ייצור כלי נגינה ברחבי העולם, ובפרט כלי מיתר וכלי נשיפה. כיום העץ נחשב לנדיר ביותר ובסכנת הכחדה. בהתאם, כלי הנגינה העשויים ממנו ובייחוד אלה המוגדרים "וינטג'" נמכרים במחירים גבוהים ביותר.

0/5 (0 Reviews)

תמונות של הכירו את העצים היקרים ביותר בעולם

כדי שלא תמתינו על הקו, השקנו עבורכם שירות שיחה חוזרת מנציג. נא מלאו את הטופס, ונציג עץ ועצה יחזור אליכם במהרה

שם מלא:
טלפון:
איזור:
מוצר:

קבלן עצים וגגות רעפים?
מקומך איתנו

מלאו את הפרטים וקבלו הצעת מחיר משתלמת וגם הצטרפו למועדון הקבלנים

שם מלא:
טלפון:
קבלן:

להצעת מחיר משתלמת
מלאו את הטופס

שדות חובה מסומנים ב - *

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
איזור:
מוצר:
סוג לקוח:
התקנה:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp