מהי נגרות מסורתית?

"נגרות מסורתית" היא ענף בתחום הנגרות שהולך והופך נפוץ כיום הודות לערכים וטרנדים שונים ברחבי העולם, כגון סגנונות עיצוביים פופולאריים וערכי סביבה. אם גם אתם תמיד הייתם טובים עם הידיים ו חולמים לעבוד עם עץ, ייתכן שתחום הנגרות המסורתית יתאים גם לכם כתחביב ואף כתחום עיסוק.

נגרות מסורתית בהגדרתה הפשוטה, היא סגנון נגרות הנמנע משימוש בכלים מודרניים, תוך שימת דגש על שימוש בטכניקות מסורתיות של עיבוד, חיתוך, עיצוב, צביעה וגימור עץ. שיטות הנגרות המסורתית משתנות גיאוגרפית, אולם עקרונות העבודה עם העץ הם פעמים רבות זהים וכוללים ניסור ידני, שיוף ללא מכונה, שימוש בעץ מלא בלבד, תהליכי צביעה ארוכים וכן הלאה. כיום עם עליית קרנן של מלאכות מסורתיות מתחומים רבים, גם הנגרות המסורתית נמצאת בתנופה ורבים בוחרים לפתח אותה כתחביב ואף כמקצוע.

על יתרונות הנגרות המסורתית

  • אין פריט אחד הדומה לשני

נגרים ובעלי מקצוע העוסקים בנגרות מסורתית מספרים על הייחודיות בתהליך יצירת הרהיט או החפץ, הסיפוק הנובע מיצירתם והסיפוק משביעות רצונם של הלקוחות. זה לא סוד כי אנחנו חיים בעולם מתקדם מבחינה טכנולוגית ותעשייתית, אולם חלק מההשפעות של מאפיין זה על חיינו הוא שמוצרים רבים שאנו צורכים נראים למעשה זהים למוצרים מקבילים הנמכרים בחנויות.

לעומת תרבות הייצור המהיר, האופנות המתחלפות ושימוש בחומרי גלם זולים שקל לעצבם, הנגרות המסורתית מתמקדת ביצירת רהיטים או פריטים ייחודיים מעץ. גם הרהיטים המיוצרים בעיצוב דומה או זהה, אינם נראים אותו הדבר, ממש כמו ששני תבשילים שנעשו בדיוק לפי אותו המתכון לעולם לא יהיו באותו טעם.

באשר לחומרי הגלם שבהם נעשה שימוש בנגרות המסורתית, הדבר משתנה מנגר לנגר, כאשר יש כאלה שיעדיפו לעבוד עם משטחי עץ ממוחזרים (או בשימוש חוזר) ויש כאלה שיעדיפו לרכוש עצים עצמאית, לדוגמא ממחסן עצים וכד'. העצים הנפוצים ביותר הם: אגוז, מייפל, אלון, זית (לשימושים ספציפיים), דובדבן ומהגוני.

  • סביבת עבודה בטוחה ורגועה יותר

כלי הנגרות המודרניים מתאפיינים אולי ביעילות גבוהה של עבוד ושלל יכולות שלא היו קיימות בעבור, אולם ללא ספק הם מאסיביים יותר, כבדים, רועשים ומבחינות רבות גם מסוכנים יותר. אין זה אומר שכלי הנגרות המסורתיים הם בטוחים במאת האחוזים, משום שבכל זאת מדובר כאן בעבודה עם להבים, כלי שיוף וכד', אך עדיין יש הבדל בין עבודה ידנית ואיטית יחסית, לבין עבודה עם מכונות גדולות.

מעבר לסוג הכלים, חשוב להבין כי הנגרות המסורתית היא איטית ומקנה תשומת לב רבה יותר לרמת הדיוק האנושי, שכן היכן שהמכונה לא מדייקת, יש צורך בתשומת לב רבה יותר של הנגר עצמו. בהתאם, נגרים שעובדים בשיטת הנגרות המסורתית, ואיזה משנה איזו, מספרים לעיתים קרובות על העובדה כי למרות שמדובר בעבודה מאומצת וקשה, עדיין יש משהו מרגיע בטיפול בעץ, בבחירתו ובכל שלבי הכנת הרהיט, על אף שהתהליך ארוך יותר מהתהליך המקביל בנגרות הלא-מסורתית.

  • וינטג', רטרו ומה שביניהם

אחת המגמות שתרמה להתפתחות ענף הנגרות המסורתית במדינות שונות בעולם כיום היא העלייה בפופולאריות של רהיטי וינטג', כלומר רהיטים ישנים בעלי עיצוב שהוא בד"כ לא מודרני, או על כל פנים לא מודרני במובן העכשווי של הביטוי. אנשים רבים בוחרים להחזיק בבית רהיטי וינטג' ממגוון סיבות וביניהם אופנה ועיצוב, סמליות וכד', אך אחזקתם של רהיטים ישנים כאלה דורשת תחזוק מצד אנשי מקצוע שיודעים כיצד לעבוד עם רהיט שכזה, ולרוב מדובר בנגרים המתמחים בנגרות מסורתית ויודעים כיצד לטפל ברהיטים כאלה מבלי לפגוע בהם.

רהיטי רטרו, כלומר רהיטים עכשוויים בסגנון וינטג' הם גם מאוד טרנדיים כיום, ולצד העובדה כי קיימים יצרני רהיטים גדולים המייצרים רהיטי רטרו שלא באמצעות טכניקות הנגרות המסורתית, רבים דווקא מעדיפים רהיטים שיוצרו ביד ולא באמצעות מכונות.

  • קיימות וערכים אקולוגיים

ישנם תחומים משיקים רבים בין טרנדים עיצוביים הקיימים כיום, לבין תפיסות ערכיות הנוגעות לסביבה, אקולוגיה וקיימות. אחד מן התחומים הללו, הוא הקשר בין טרנדים עיצוביים שונים (לרבות רהיטי הרטרו) לבין חומרי הגלם אשר יוצרים את העיצוב הזה.

חשוב להבהיר, נגרות מסורתית איננה דווקא אקולוגית, או מתיימרת להיות כזו, אולם שיטות העבודה וחומרי הגלם הופכים את הנגרות המסורתית, לפחות בחלקה, למקיימת ומסייעת להנחלת ערכים אקולוגיים שהולכים והופכים נפוצים בקרב הציבור.

אז כיצד הנגרות המסורתית יכולה להיות גם אקולוגית? ובכן, נגרות מסורתית עושה שימוש בעץ מלא בד"כ, כלומר בעץ טבעי שאינו עובר עיבוד כלשהו, בשונה ממשטחי עץ אחרים הנפוצים כיום. שנית, עצם השימוש בטכניקות המבוססות על עבודת יד ומיעוט שימוש במכונות מסייע גם כן לצריכת משאבים מועטה יחסית. בנוסף, יש כאלה שטוענים כי נגרות מסורתית היא ענף של כלכלה מקומית המסייע להנחלת ערכים סביבתיים.

  • עיצוב כפרי ועץ מלא

אחד מסגנונות העיצוב הנפוצים ביותר הוא טרנד העיצוב הכפרי, הכולל שימוש רב בעץ, עיטורי עץ ונופך פשוט וחמים יחסית לסגנונות עיצוב מודרניים. סגנון העיצוב הכפרי הוא אחד הסגנונות הפופולאריים הן בבתים עירוניים והן בבתים כפריים והוא מספק לרבים את תחושת הביתיות החמימה שרבים מחפשים.

בהקשר של הנגרות המסורתית, עיצוב כפרי הולך יד ביד עם שימוש בעץ מלא, גימור עץ בשיטות מסורתיות הבא לידי ביטוי במראה העץ ואף בצבעו, והן בעיטורים שונים המחייבים עבודה ידנית עם כלי מלאכה מסורתיים. קיימים נגרים המתמחים בעיצוב רהיטים כפריים ובשימוש בכלי עבודה עתיקים המספקים לאותם רהיטים אופי ייחודי המשלב היטב עם ערכי העיצוב הכפרי.

באילו כלים נעשה שימוש בנגרות המסורתית?

הנגרות המסורתית משתנה ממקום למקום כאמור, אולם אצל מרבית הנגרים המסורתיים נוכל למצוא מסור (ידני), מפסלת, זויתן, נייר ואבני מים. בנוסף, קיימים כלים שונים לשרטוט, חריטה וצביעה. נגרים שצובעים את הרהיטים בד"כ יחזיקו גם מברשות עץ, שמני עץ וצבעים כמובן.

0/5 (0 Reviews)

תמונות של מהי נגרות מסורתית?

כדי שלא תמתינו על הקו, השקנו עבורכם שירות שיחה חוזרת מנציג. נא מלאו את הטופס, ונציג עץ ועצה יחזור אליכם במהרה

שם מלא:
טלפון:
איזור:
מוצר:

קבלן עצים וגגות רעפים?
מקומך איתנו

מלאו את הפרטים וקבלו הצעת מחיר משתלמת וגם הצטרפו למועדון הקבלנים

שם מלא:
טלפון:
קבלן:

להצעת מחיר משתלמת
מלאו את הטופס

שדות חובה מסומנים ב - *

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
איזור:
מוצר:
סוג לקוח:
התקנה:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp