העץ המופלא שמכינים ממנו נייר, בירה ותה עם וויטמין סי

העץ הלבן שייך למשפת העצים האורניים ומוכר גם בשם אשוחית, כאשר הוא אינו גדל בארץ באופן טבעי. עצי אשוחית אלו הם עצים גדולים שיכולים לצמוח לגובה של 20 עד 60 מטר, כאשר ישנם זנים שיכולים אפילו לצמוח לגובה של 100 מטרים!

רוב האשוחים בעלי תוחלת חיים של 150 עד 200 שנים בממוצע, אם כי למצוא עצים שחיים זמן רב יותר, כמו למשל 800 או 900 שנים, זה לא נדיר. המחטים נושרות מהעץ כשהן בנות 4 עד 10 שנים, כשהן משאירות את הענפים מחוספסים עם היתדות שנשתמרו. הענפים המחוספסים הם אמצעי שמאפשר להבחין יותר בקלות בין אשוחית לבין סוגים דומים אחרים של עצים, שבהם הענפים חלקים למדי.

אם רציתם לדעת פרטים נוספים, על שימושיו הרבים של על העץ שנחשב לאיכותי ביותר מבין עצי האשוח – מלבד פרגולה עץ לבן – אספנו לכם כמה עובדות מעניינות על העץ המופלא הזה, שלא כולם יודעים.

עץ לבן שימש לייצור בירה כבר מאות שנים!

עצי אשוח היו חלק בלתי נפרד מייצור בירה כבר מאות שנים, והם אפילו נחשבו לאחת התוספות העיקריות בבירה לפני שהיצרנים למדו להשתמש בכשות. למחטים הרכות והטריות של האשוח יש ניחוח ייחודי והן מוסיפות לבירה ארומה רעננה ובהירה וטעם פירותי. גיוון זה בטעמים תלוי בעיקר בזן של האשוחית אותו בוחרים, העונה בה קוטפים את המחטים ואופן ההכנה. ניתן גם ליצור טעם הדומה לטעם של פירות הדר, כאשר קוטפים את המחטים באביב, לפני ההתקשות וכשצבען עדיין ירוק.

אשוחים ואורנים רבים הם מקור טבעי לוויטמין C, קפטן קוק הכין בירת אשוחית על בסיס סוכר אלכוהולי במסעות הים שלו כדי למנוע מהצוות שלו לחלות בצפדינה. לא מזמן השתמשו באשוח כמרכיב טעם בבירה מסחרית, מתכון אשר היה מבוסס על הבירה הראשונה של קפטן קוק שנרקחה בניו זילנד בשנת 1773!

שימוש באשוחית עבור תעשיות שונות

אשוחית שימושית מאוד בענף הבנייה, החל בעבודות בנייה ועד שימושים מיוחדים ביותר במטוסי עץ. למעשה המטוס הראשון של האחים רייט, נבנה מעץ אשוח. עץ לבן הוא החומר בו משתמשים כדי ליצור לוחות סאונד עבור כלי נגינה רבים כולל גיטרות, מנדולינות, צ'לו, כינורות ולוח הסאונד בלב הפסנתר והנבל.

מעבר לכך, הוא גם משמש לעבודות נגרות שונות ומגוונות, כמו למשל פרגולה עץ לבן, ולו רק בגלל שהוא גמיש, מגיב ממש טוב לגיוון וצביעה, וניתן למסמר ולהבריג אותו בקלות.

אם לא ידעתם, אשוחית היא אחד העצים הפופולריים ביותר עבור ייצור נייר, שכן יש לה סיבים ארוכים, מה שמאפשר ליצור נייר חזק. עצים אלו גם נחשבים למאוד פופולריים בתחום הגננות, והם נערצים בזכות היותם עצים ירוקי עד. עצי אשוחית משמשים אפילו כעצי חג המולד.

פרגולה עץ לבן

 

אשוחים בתרבות האנושית

אשוחים ניתן לשתול כעץ נוי אך הם ידועים גם ביכולת שלהם להגן מפני רוח ומשמשים כמחסה. אשוחים רבים הם מקור טבעי של וויטמין C, כאמור, קפטן קוק רקח מהם בירה כדי להגן על הצוות שלו מפני מחלה. מלבד בירה, ניתן להשתמש באשוחים כדי להכין סירופ ובמצבי הישרדות אפשר לאכול את המחטים ישירות או להרתיח מהם תה.

לאורך ההיסטוריה היו לעץ הלבן שימושים שונים ומגוונים. אינדיאנים בצפון אמריקה למשל, היו משתמשים בשורשים הדקים והגמישים של מינים מסוימים לצורך הכנת סלים ולתפירה, וגם מבחינה מיתולוגית עצים אלו היו חשובים בקרב שבטים שונים, עצי אשוח הם סמלי השמיים ושומרי הכיוון של הצפון. על פי המיתולוגיה עץ האשוח היה פעם איש רפואה שהפך את עצמו לעץ. לכן עצים אלו נחשבים לקדושים לבני ההופי, אשר משתמשים במחטים שלהם לתלבושות של רקדנים.

העץ הזקן

בהרי שוודיה ניתן למצוא עץ אשוחית זקן אשר מתגורר באזור כבר מעל 9,500 שנים! למעשה משערים שהוא השתרש זמן לא רב לאחר שהקרחונים נסוגו מסקנדינביה לאחר עידן הקרח האחרון. כדי להעריך את גילו מדענים ביצעו תיארוך פחמן לשורשיו. עם התחממות מזג האוויר במאה השנים האחרונות, שיח האשוח הפך לעץ מלא, והאדם שגילה אותו קרא לו על שם כלבו המת – צ'יקו.

עץ אשוח שימש לייצור המטוס הראשון של האחים רייט

מכתב שנתגלה לאחרונה, חושף כי אשוח שגדל במערב וירג'יניה שימש לבניית מסגרות למכונות המעופפות הראשונות של האחים רייט. המכתב הודפס ב- 5 במרץ 1904 וחתום על ידי וילבר רייט. במכתב ניתן לראות כי האחים חיפשו עצי אשוח איכותיים, מכיוון שלא הצליחו למצוא אותם בחצרות המקומיות שלהם.

ככל הנראה הם הצליחו למצוא את מבוקשם במערב וירגי'ניה, זאת ניתן לראות בזכות תלושי המחאות אשר שמורים בספריות של אוניברסיטת רייט ומצביעים על כך ששלושה שבועות לאחר מכן, האחים קנו עצים בשווי 45 דולר.

האפשרות הפופולרית ביותר עבור עץ חג מולד

אשוחית היא אחת האפשרויות הפופולריות עבור עץ חג המולד בחצי הכדור הצפוני. כבר המון שנים שממקמים עץ אשוחית במרכז רוקפלר בניו יורק לקראת חג המולד, כאשר מחפשים את העץ הגדול והיפה ביותר שיכולים להשיג. ברוב המקרים האשוחית הנורבגית תמיד מנצחת. הענפים של עץ זה חזקים מספיק כדי להחזיק את כל האורות והקישוטים, מה גם שהמחטים נשמרות על העץ לאורך זמן רב.

עץ האשוח הנורבגי הוא אחד הזנים של עצים ירוקי עד שצומחים הכי מהר, כך שלוקח לעץ 3 שנים בלבד כדי להגיע לגודל של עץ חג מולד. בתנאים טובים, עצים אלו יכולים לגדול עד כמטר לשנה, במשך 25 השנים הראשונות. עצים אלו גם עמידים ויכולים לעמוד בתנאי בצורת.

העץ הגבוה ביותר שנעשה בו שימוש כעץ חג מולד בכיכר רוקפלר בניו יורק הגיע לגובה של 30.5 מטר ולאחר מכן שימש לבניית בית!

0/5 (0 Reviews)

תמונות של העץ המופלא שמכינים ממנו נייר, בירה ותה עם וויטמין סי

כדי שלא תמתינו על הקו, השקנו עבורכם שירות שיחה חוזרת מנציג. נא מלאו את הטופס, ונציג עץ ועצה יחזור אליכם במהרה

שם מלא:
טלפון:
איזור:
מוצר:

קבלן עצים וגגות רעפים?
מקומך איתנו

מלאו את הפרטים וקבלו הצעת מחיר משתלמת וגם הצטרפו למועדון הקבלנים

שם מלא:
טלפון:
קבלן:

להצעת מחיר משתלמת
מלאו את הטופס

שדות חובה מסומנים ב - *

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
איזור:
מוצר:
סוג לקוח:
התקנה:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp